Pravidelné vlaky Moskva – Milovice
Za východní slovenské hranice jedoucí vlaky byly tradičně čtyři. Z Prahy jezdily vlaky Dukla, Praga a Vltava a z Bratislavy Slovakia. S výjimkou Vltavy byly všechny moskevské vlaky zavedeny v kategorii expresů a každý jel po jiné trase.
Nejpodobnější si byly Dukla se Slovakií. Ex 21/20 Dukla měl na československém území zastávky Praha hl. n. – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc hl. n. – Valašské Meziříčí – Púchov – Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Čierna nad Tisou – Čop. V SSSR bylo také několik zastávek. Jízdní řád ČSD uvádí stanice Lvov, Vinnica, Kyjev, Brjansk a konečnou stanicí bylo Kyjevské nádraží v Moskvě. Stanic ale nepochybně bylo více.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/03_4244.jpg)
Kromě vozů do Moskvy (popř. těch, které končily v Čopu či Kyjevě) vezla Dukla také kurz do Leningradu, který se odpojoval ve Lvově. Ex 23/22 Slovakia měl trasu prakticky shodnou s Duklou, pouze jel z Bratislavy a zastavoval za Žilinou trochu v jiných stanicích, tzn. jel po trase Bratislava hl. st. – Piešťany – Trenčianska Teplá – Žilina – Vrútky – Ružomberok – Poprad-Tatry – Košice – Čierna na Tisou a dále na Kyjevské nádraží v Moskvě. Slovakia ovšem také byla oním proslulým „milovickým expresem“. Přímé vozy z Milovic dobírala v Púchově a tvořily podstatnou část soupravy.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/15826038_632450613608709_2552995873577437781_n.jpg)
Z Bratislavy jelo devět vozů (z toho tři do Čopu) včetně přímého lůžka SŽD Vídeň–Moskva. Z Púchova ale již vyjížděla až sedmnáctivozová souprava (podle potřeby ještě delší). Dukla jela z Prahy v 19:09, na hranicích v Čierne byla v 6:17 a v Moskvě třetí den ve 14:20. Opačným směrem vyjížděla v 18:13, z Čierne ve 22:45 druhý den a do Prahy přijížděla v 10:05 třetí den. Slovakia pak odjížděla z Bratislavy v poněkud kuriózní čas 1:20, do Čierne přijížděla v 9:40 a do Moskvy v 18:33 druhý den, zatímco párový spoj odjížděl z Moskvy v 16:26, z Čierne ve 20:51 a do Bratislavy přijížděl v 4:46.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/04_4245.jpg)
Třetím vlakem, který jezdil na Kyjevské nádraží, byl rychlík 109/108 Vltava. Měl podobnou trasu jako Dukla, ale více zastávek, konkrétně Praha-Holešovice – Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl. n. – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Púchov – Považská Bystrica – Žilina – Vrútky – Ružomberok – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou…. Při odjezdu z Prahy ve 13:57 přijížděla Vltava do Čierne ve 2:25 v noci a do Moskvy třetí den v 10:23, aby párová Vltava odjížděla z Moskvy v 10:51, z Čierne v 17:15 druhý den a do Prahy přijížděla v 7:12 třetí den.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/15826833_632450560275381_4985028531980033709_n.jpg)
Všechny tři vlaky, které jezdily do Moskvy přes Čiernou nad Tisou, měly z dnešního pohledu unikátní soupravy. Neměly totiž klasické evropské vozy s průjezdným profilem odpovídajícím normě UIC-505-1, nýbrž konstrukci určenou pro sovětské širokorozchodné trati. Přezdívalo se jim „stodoly“ resp. přezdívá se jim tak stále, protože po celé širokorozchodné východní Evropě i v podstatné části Asie jsou takové vozy běžně k vidění. Uvádí se, že takové soupravy měly zákaz míjení s jinými vlaky v krasíkovském tunelu, ani v něm nesměly zastavit.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/05_4246.jpg)
„Stodoly“ mají dvě komfortní kategorie. Nižší „plackartnyj“ je v zásadě lehátkový vůz, ovšem bez oddílů, velkoprostorový. Vyšší kategorie „kupejnyj“ má čtyřmístné oddíly, v podstatě tedy odpovídají evropským lehátkovým oddílům v uspořádání T4. Do Československa jezdily pouze oddílové vozy, které ale na počátku 90. let již doplňoval i menší počet standardních lůžkových vozů ČSD i SŽD s vyměnitelnými podvozky. Do Čopu navíc jezdily i další ubytovací vozy standardního rozchodu.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/15844349_632450523608718_2613975660594577878_o-1024x690.jpg)
Klasické lůžkové vozy s vyměnitelnými podvozky, kterých bylo na již popsaných třech vlacích jen pár, bylo nutno v Čiernej při Čope přehodit na výše uvedené sovětské širokorozchodné. Toto dávalo prostor pro celní kontrolu při výjezdu z Československa. V nákladních vagonech byli naskládány tzv. „obálky“. Byl to vlastně koberec, který byl složen do velkého tvaru obálky a byl nacpán věcmi, které bylo potřebné vyvézt. Vzhledem k tomu, že „obálek“ bylo v nákladním vagoně více, a času zase tak moc nebylo, vždy to odnesla pouze jedna až dvě obálky, tudíž šance, že odhalí Vaši obálku byla setinová.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/861107_108405079346601_1955297665_o-1024x695.jpg)
Rok 1991 byl přelomový. 21. června odjeli poslední sovětští vojáci a spolu s nimi a jejich rodinami odpadla jedna významná skupina cestujících, kteří pravidelně jezdívali mezi Prahou a Moskvou. Jednak do nového jízdního řádu 1991/1992 (platného od 2. června) již vůbec nevyjel rychlík Vltava a jednak posledního června přestal jezdit kurz Milovice–Moskva, který ovšem v posledním měsíci provozu přecházel na Slovakii až v Čierne nad Tisou.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/15873556_632450703608700_5698204209492855618_n.jpg)
Tradiční název Vltava patří spoji, který jezdí jenom jednou až dvakrát týdně z/do Prahy a nechybí mu tradiční přímý vůz z Karlových Varů (resp. Chebu přes Karlovy Vary). Přes české území projíždí také sezonní rychlík z Moskvy do Nice zavedený v roce 2010, ovšem ani ten není k vidění častěji než jednou týdně v každém směru.
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/22137280_10207899399563074_278833406615024371_o.jpg)
Báseň o vlaku Moskva – Milovice
Есть поезд такой
Миловице-Москва,
Он будет нам сниться
Не год и не два,
Он будет нам сниться,
Он будет нам сниться –
Наш поезд зеленый
Москва-Миловице.
Загранка, загранка! Наполнена счастьем –
Душила до слез в своих пылких обьятьях,
Так страстно манила,
Так мягко стелила,
Да жестко вот было
Порою там спать нам.
Все было, и всякие люди встречались,
И честь за валюту порой продавалась,
Завидовал кто-то, но больше смеялись –
Россию продал – в иностранцы не взяли.
А мы бесшабашно и весело жили,
О дружбе и верности не говорили,
Но если беда вдруг – без слов понимали
И дух свой по-русски совсем поднимали!
Там дружба без клятв и без заверений –
Напишешь? – Не знаю…
-Приедешь? – Наверно…
Прощались со смехом на шумных перронах
И слезы глотали в веселых вагонах.
Есть (был)
поезд такой
Миловице -Москва,
Он будет нам сниться не год и не два,
Он будет нам сниться
Он будет нам сниться,
Наш поезд веселый –
Москва-Миловице
![](http://stredniskupinavojsk.cz/wp-content/uploads/2021/01/22222007_10207899398563049_2500963669399421874_n.jpg)