Menu Zavřeno

Vlaky

Pravidelné vlaky Moskva – Milovice

Za východní slovenské hranice jedoucí vlaky byly tradičně čtyři. Z Prahy jezdily vlaky Dukla, Praga a Vltava a z Bratislavy Slovakia. S výjimkou Vltavy byly všechny moskevské vlaky zavedeny v kategorii expresů a každý jel po jiné trase.

Nejpodobnější si byly Dukla se Slovakií. Ex 21/20 Dukla měl na československém území zastávky Praha hl. n. – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc hl. n. – Valašské Meziříčí – Púchov – Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Čierna nad Tisou – Čop. V SSSR bylo také několik zastávek. Jízdní řád ČSD uvádí stanice Lvov, Vinnica, Kyjev, Brjansk a konečnou stanicí bylo Kyjevské nádraží v Moskvě. Stanic ale nepochybně bylo více.

Kromě vozů do Moskvy (popř. těch, které končily v Čopu či Kyjevě) vezla Dukla také kurz do Leningradu, který se odpojoval ve Lvově. Ex 23/22 Slovakia měl trasu prakticky shodnou s Duklou, pouze jel z Bratislavy a zastavoval za Žilinou trochu v jiných stanicích, tzn. jel po trase Bratislava hl. st. – Piešťany – Trenčianska Teplá – Žilina – Vrútky – Ružomberok – Poprad-Tatry – Košice – Čierna na Tisou a dále na Kyjevské nádraží v Moskvě. Slovakia ovšem také byla oním proslulým „milovickým expresem“. Přímé vozy z Milovic dobírala v Púchově a tvořily podstatnou část soupravy.

Z Bratislavy jelo devět vozů (z toho tři do Čopu) včetně přímého lůžka SŽD Vídeň–Moskva. Z Púchova ale již vyjížděla až sedmnáctivozová souprava (podle potřeby ještě delší). Dukla jela z Prahy v 19:09, na hranicích v Čierne byla v 6:17 a v Moskvě třetí den ve 14:20. Opačným směrem vyjížděla v 18:13, z Čierne ve 22:45 druhý den a do Prahy přijížděla v 10:05 třetí den. Slovakia pak odjížděla z Bratislavy v poněkud kuriózní čas 1:20, do Čierne přijížděla v 9:40 a do Moskvy v 18:33 druhý den, zatímco párový spoj odjížděl z Moskvy v 16:26, z Čierne ve 20:51 a do Bratislavy přijížděl v 4:46.

Třetím vlakem, který jezdil na Kyjevské nádraží, byl rychlík 109/108 Vltava. Měl podobnou trasu jako Dukla, ale více zastávek, konkrétně Praha-Holešovice – Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl. n. – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Púchov – Považská Bystrica – Žilina – Vrútky – Ružomberok – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou…. Při odjezdu z Prahy ve 13:57 přijížděla Vltava do Čierne ve 2:25 v noci a do Moskvy třetí den v 10:23, aby párová Vltava odjížděla z Moskvy v 10:51, z Čierne v 17:15 druhý den a do Prahy přijížděla v 7:12 třetí den.

Všechny tři vlaky, které jezdily do Moskvy přes Čiernou nad Tisou, měly z dnešního pohledu unikátní soupravy. Neměly totiž klasické evropské vozy s průjezdným profilem odpovídajícím normě UIC-505-1, nýbrž konstrukci určenou pro sovětské širokorozchodné trati. Přezdívalo se jim „stodoly“ resp. přezdívá se jim tak stále, protože po celé širokorozchodné východní Evropě i v podstatné části Asie jsou takové vozy běžně k vidění. Uvádí se, že takové soupravy měly zákaz míjení s jinými vlaky v krasíkovském tunelu, ani v něm nesměly zastavit.

„Stodoly“ mají dvě komfortní kategorie. Nižší „plackartnyj“ je v zásadě lehátkový vůz, ovšem bez oddílů, velkoprostorový. Vyšší kategorie „kupejnyj“ má čtyřmístné oddíly, v podstatě tedy odpovídají evropským lehátkovým oddílům v uspořádání T4. Do Československa jezdily pouze oddílové vozy, které ale na počátku 90. let již doplňoval i menší počet standardních lůžkových vozů ČSD i SŽD s vyměnitelnými podvozky. Do Čopu navíc jezdily i další ubytovací vozy standardního rozchodu.

Klasické lůžkové vozy s vyměnitelnými podvozky, kterých bylo na již popsaných třech vlacích jen pár, bylo nutno v Čiernej při Čope přehodit na výše uvedené sovětské širokorozchodné. Toto dávalo prostor pro celní kontrolu při výjezdu z Československa. V nákladních vagonech byli naskládány tzv. „obálky“. Byl to vlastně koberec, který byl složen do velkého tvaru obálky a byl nacpán věcmi, které bylo potřebné vyvézt. Vzhledem k tomu, že „obálek“ bylo v nákladním vagoně více, a času zase tak moc nebylo, vždy to odnesla pouze jedna až dvě obálky, tudíž šance, že odhalí Vaši obálku byla setinová.

Rok 1991 byl přelomový. 21. června odjeli poslední sovětští vojáci a spolu s nimi a jejich rodinami odpadla jedna významná skupina cestujících, kteří pravidelně jezdívali mezi Prahou a Moskvou. Jednak do nového jízdního řádu 1991/1992 (platného od 2. června) již vůbec nevyjel rychlík Vltava a jednak posledního června přestal jezdit kurz Milovice–Moskva, který ovšem v posledním měsíci provozu přecházel na Slovakii až v Čierne nad Tisou.

Tradiční název Vltava patří spoji, který jezdí jenom jednou až dvakrát týdně z/do Prahy a nechybí mu tradiční přímý vůz z Karlových Varů (resp. Chebu přes Karlovy Vary). Přes české území projíždí také sezonní rychlík z Moskvy do Nice zavedený v roce 2010, ovšem ani ten není k vidění častěji než jednou týdně v každém směru.

Báseň o vlaku Moskva – Milovice

Есть поезд такой
Миловице-Москва,
Он будет нам сниться
Не год и не два,
Он будет нам сниться,
Он будет нам сниться –
Наш поезд зеленый
Москва-Миловице.

Загранка, загранка! Наполнена счастьем –
Душила до слез в своих пылких обьятьях,
Так страстно манила,
Так мягко стелила,
Да жестко вот было
Порою там спать нам.

Все было, и всякие люди встречались,
И честь за валюту порой продавалась,
Завидовал кто-то, но больше смеялись –
Россию продал – в иностранцы не взяли.

А мы бесшабашно и весело жили,
О дружбе и верности не говорили,
Но если беда вдруг – без слов понимали
И дух свой по-русски совсем поднимали!

Там дружба без клятв и без заверений –
Напишешь? – Не знаю…
-Приедешь? – Наверно…
Прощались со смехом на шумных перронах
И слезы глотали в веселых вагонах.

Есть (был)
поезд такой
Миловице -Москва,
Он будет нам сниться не год и не два,
Он будет нам сниться
Он будет нам сниться,
Наш поезд веселый –
Москва-Миловице